zondag 2 augustus 2015

Varend corso

Hallotjes,

Gister was ik samen met mijn vader en moeder naar het varend corso geweest. Het varend corso is een botentocht die 3 dagen verschillende routes vaart. Dit jaar was het varend corso op maandag 31 juli, gister op zaterdag 1 augustus en vandaag op zondag 2 augustus. Vandaag is het de Delflanddag dus vaart het corso een route door het Delfland dus ben je benieuwd zou ik zeker een kijkje nemen.

Ik ben gister geweest bij de Westlanddag. Bij ons in het gezin is het namelijk een soort van traditie om naar de botenstoet te gaan kijken.Ik ga al sinds ik klein ben. Zelf vind ik de boten steeds wat minder spectaculair worden, omdat het vroeger echt hele stelages waren die bij elke brug zichzelf in en uit moesten vouwen, maar nu nog steeds vind ik het altijd leuk om samen met mijn ouders en zusje ernaar te gaan kijken. En de boten zien er echt nog steeds super gaaf uit.

Wat het voor mij leuk maakt om elk jaar naar het varend corso te gaan is dat de boten nooit hetzelfde zijn en altijd zijn versiert met groente, fruit, en bloemen uit mijn omgeving. Ook is elk jaar het thema anders waardoor de boten altijd anders zullen zijn. En ze je elke keer weer weten te verrassen. 

Dit jaar vaarden er 50 boten mee en omdat wij aan het eind van de toch stonden om te kijken duurde de hele tocht voor ons ongeveer 1 uur en 30 minuten. Wat je eigenlijk helemaal niet door hebt omdat je echt een super gezellig sfeer is met iedereen, en de langsvarende boten. Zelf gaan wij elk jaar ergens anders staan maar dit was wel een van mijn favoriete plekjes tot nu toe, omdat ze er een tribune hadden neergezet en het niet afgeladen druk was dat je niks kon zien. 
Ik zal nu een paar boten laten zien die een beeld moeten geven hoe het er heeft uitgezien. Natuurlijk is het veel leuk om het varend corso in het echt te zien maar zo geeft het toch nog een beetje een gevoel dat je er bij bent geweest hoop ik. Of misschien maakt het je nieuwsgierig en ga je vandaag zelf kijken of volgend jaar. 

Dit was boot nummer 2; De openingsboot
Deze boot had als eigen thema Prinsjesdag dit was duidelijk te zien door de gouden koets in het midden van de bood en de lakeien. Verder was de bood versiert met prachtige oranje bloemen. 

Dit was boot nummer 4; De sleper kindercorso
Op deze booten stonden allemaal kleine kinderen, omdat ze bij het varend corso jong en oud betrekken. En iedereen op deze boten kan staan als je dat zou willen.

Dit was boot nummer 9; De publieksboot Duit voor een Scuit
Deze boot had als thema de Dag van de Joker. Voor mij was dit thema heel toepasselijk omdat het een een hele vrolijke bood was en de bloemen super mooi waren ingestoken. 


Dit was boot nummer 13; Kern Naaldwijk
Deze boot had een heel duidelijk thema en dit was Halloween. Het was ook mijn favoriete boot omdat ik het thema en de costuums zo mooi bij elkaar vond passen. Je ziet het misschien niet zo goed op deze foto maar onderin de boot zaten ook nog mensen net zoals in de kooi. 




Hier heb ik dan verplaats een foto een filmpje van een bood om een beetje wat meer de sfeer te laten zien. Dit was boot nummer 18; Dorpskern Poeldijk
Met het thema De Dag van de Popmuziek- het foute uur. 

Dit was boot nummer 20; hoofdsponsor Kas Energie
Deze boot had geen thema opgegeven maar voor mijn is het wel duidelijk wat het thema is en dat is Westland. Deze boot is echt prachtig gestoken en helaas wordt die getrokken door een sleepboot want die varen ook mee voor als een boot vastloopt zoals hier. Ook vaart de politie en reddingbrigade mee voor de veiligheid. 

Dan maken we een sprong naar bood nummer 40; Westlands Orchideeën Kwekers
Deze boot is helemaal versiert met orchideeën en het thema is daarom ook de Dag van de orchidee. 

Dan hier mijn laatste foto voor jullie van bood nummer 45; Gemeente Delft
Deze boot had als thema Pluk de dag in Delft. Op de boot zie je mensen in de oude Delftse klederdracht. 

Naast deze boten die heb heb laten zien waren er ook nog boten met een heel orkest en boten die zelf hun muziek maakten. Elke boot had zo zijn eigen sfeer. Achter heel het corso aan vaart een boot een een geweldige zangeres helaas was ik vergeten een foto van die boot te maken en na die boot wist je dat heel het corso voorbij was gevaren. 

Ik hoop dat jullie van mijn foto's hebben genoten wil je nog meer foto's zien lik dan op deze link; http://www.varendcorso.nl/nl hier kun je ook jou stem uitbrengen op je favoriete boot en iets winnen. Ook zul je op deze site nog meer informatie vinden over het varend corso.

Liefs Naomy









Geen opmerkingen:

Een reactie posten